НАСУ публікує матеріали про страховий ринок та законодавство, своїх учасників та діяльність Асоціації. Та зараз ми вирішили написати трохи про саму НАСУ, про те, хто ми, як і навіщо працюємо.
Офіційні відомості про Асоціацію, як об’єднання страховиків, про керівництво та учасників, про засади та порядок роботи докладно описано у статуті та інших внутрішніх документах Асоціації, але ми опишемо трохи про нас більш зрозумілою мовою.
КОРПОРАТИВНЕ УПРАВЛІННЯ
Найперше, що скажемо – що НАСУ (абревіатура від Національна асоціація страховиків України) це об’єднання страховиків. Тобто ми є юридичною особою, чиїми учасниками (за аналогією – акціонерами) є страхові компанії. При цьому нашими членами є тільки страховики, і це умова участі в НАСУ. Іншою умовою участі у нас є виконання страховиком вимог законодавства, тобто вимога, щоб страховик був платоспроможним, його керівники мали належну ділову репутацію, а сама компанія та її діяльність були прозорими та відповідали вимогами закону. Оце і усі вимоги, і тому Асоціація завжди відкрита для набуття участі такими страховиками. Умови участі та навіть заява для вступу доступна на нашому сайті. Вимога до членства на недискримінаційних засадах (тобто забезпечення рівних можливостей) є рішенням учасників асоціації, а також вимогою Антимонопольного комітету України, що розглядав документи НАСУ під час нашого створення та в подальшому – під час приєднання до нас іншої асоціації страхового ринку (УФУ).
Діяльність таких об’єднань як НАСУ особливо не врегульована на рівні законодавства. Отже, страховики самостійно розробили та встановили для асоціації та себе, як її учасників, правила, стандарти і принципи діяльності, а також визначили контроль за їх дотриманням.
Маючи жорсткі вимоги до власної системи контролю та управління, страховики запровадили подібну побудову і в НАСУ. Система управління Асоціації передбачає наявність Загальних зборів, Президії та виконавчого органу.
Загальні збори складаються зі всіх учасників, вирішують генеральні питання діяльності НАСУ, затверджують внутрішні документи та плани діяльності, та проводяться принаймні раз на рік.
Президія (за аналогією з Наглядовою радою), обирається Загальними зборами, здійснює загальний контроль за діяльністю НАСУ, складається з представників 9 компаній та збирається щомісяця. Оскільки до НАСУ входять компанії з ризикового та лайф страхування, то й до складу Президії входять представники обох частин ринків.
Виконавчий орган (це Генеральний директор) здійснює поточне управління НАСУ, обирається Загальними зборами, підзвітний зборам та Президії. Як і до керівників страховиків, до посади керівника Асоціації висуваються вимоги до його досвіду, навичок та ділової репутації, що перевіряються під час обрання.
Обранню керівника у НАСУ передує процедура виборів. Для цього Президія Асоціації оголошує про початок конкурсного відбору, номінаційний комітет розглядає всі отримані пропозиції, аналізує відповідність поданих документів та персонально – кандидатів, та виносить їх на подальший розгляд Загальних зборів. Така процедура у НАСУ відбувається щороку, але не змінюються вимоги до кандидата – окрім, звісно, ґрунтовного досвіду та освіти, це має бути людина з бездоганною діловою репутацією, наявністю досвіду співпраці з міжнародними, іноземними організаціями, лідерськими якостями, системним мисленням, високим почуттям обов’язку і відповідальності, нульовою толерантністю до проявів корупції, при цьому бути цілеспрямованою, проактивною, здатною приймати чіткі та обґрунтовані рішення, визначати шляхи їх реалізації.
У допомозі та координації і органам управління та контролю, і керівнику, і, насамперед, кожному учаснику асоціації, працює Офіс НАСУ. І тут також НАСУ не відстає від страховиків, і забезпечує «колективну придатність», що надає можливість експертизи і у фінансових, і у юридичних питаннях, і в управлінні ризиками, і в комплаєнс. Виключенням є тільки сфера суто «бізнесу», адже в ці питання НАСУ не долучається.
Також Асоціація має колегіальні дорадчі органи – це комітети НАСУ. Наразі в НАСУ функціонують комітети зі страхування життя, фінансового моніторингу, автоцивілки, стратегічного планування, медичного страхування, податків та юридичних питань. Такі комітети працюють на засадах рівноправності, вільного волевиявлення і спільності інтересів своїх учасників.
Також, для вирішення оперативних питань або опрацювання окремих проєктів запроваджуються робочі групи.
ПРИНЦИПИ ДІЯЛЬНОСТІ ТА УЧАСНИКИ
Метою діяльності НАСУ є лише координація господарської діяльності учасників без втручання в їх комерційну діяльність, прийняття управлінських рішень. Ми не вирішуємо питання та не втручаємося у бізнес-діяльність наших учасників, а лише беремо участь у розробці та вдосконаленні законодавства, реалізуємо ті проєкти, що здатні забезпечити високий рівень економічної ефективності, конкурентоспроможності та соціальної відповідальності учасників Асоціації, сприяють розвитку страхування.
Учасники НАСУ – це не спільнота однодумців, ба більше – конкурентів, але тих, кого об’єднує єдина мета – розвиток та підтримка платоспроможного, фінансово стійкого, конкурентного та стабільного ринку страхування. Ми маємо учасниками компанії-гіганти та компанії, що займають меншу частку ринку, компанії-учасники банківських та фінансових груп, але також і компанії, що є єдиним фінансовим бізнесом своїх акціонерів, компанії суто українські і з іноземним капіталом, компанії з десятками та з тисячами працівників, з ліцензіями на всі можливі і тільки на декілька класів страхування, компанії, що не надають послуг споживачам та ті, чиїми клієнтами є сотні тисяч громадян України.
Наразі НАСУ об’єднує більше 70% ринку страховиків за часткою страхових премій та виплат. Майже всі страхові компанії з іноземними власниками є учасниками НАСУ, при цьому майже половина наших учасників – це компанії з суто українським капіталом і походженням. Серед 24 учасників Асоціації є ті, чия частка на ринку становить десяті відсотка, а є й ті, хто займає майже десять відсотків ринку. При цьому склад Президії сформовано із забезпеченням представництва компаній різних за обсягом, сферою спеціалізації та походження капіталу.
Такий склад учасників вимагає системи пошуку тих рішень, що будуть прозорими, універсальними та виваженими. Ми пишаємося та маємо честь працювати для кожного з наших учасників, але одночасно для всіх. Принцип забезпечення консолідованих рішень складний, але єдиний з можливих для нас.
У НАСУ запроваджені стандарти роботи з проєктами, що дотримуються всіма учасниками та Офісом. Так, опрацювання та розробка НПА має спрямовуватися в будь-якому випадку на розвиток платоспроможного, фінансово стійкого, конкурентного та стабільного ринку страхування, засобами досягнення чого є прозорість функціонування ринку страхування, підвищення його привабливості для інвесторів, підвищення рівня платоспроможності та стійкості страхових компаній, диверсифікація страхових продуктів на ринку страхових послуг, забезпечення високих стандартів ведення бізнесу та захисту прав споживачів.
Узгоджена позиція НАСУ формується з обов’язковим дотриманням викладених у Білій книзі НБУ “Майбутнє регулювання ринку страхування в Україні” підходів до вирішення ключових проблем ринку, побудови та впровадження нової моделі майбутнього регулювання ринку страхування в Україні. При цьому спільно вирішено та дотримуються принципи, що пропозиції НАСУ не можуть стосуватись інтересів окремих учасників Асоціації, спрямовуватися на обмеження конкуренції, неправомірне використання ринкового становища, створення сприятливого середовища для окремих учасників НАСУ, та інші антиконкурентні дії або недобросовісну конкуренцію.
Отже, рішення НАСУ – це рішення учасників, консолідовані офісом та озвучені керівником Асоціації. Доки з того чи іншого питання чи відпрацьоване рішення, що відповідає інтересам всіх та кожного члена НАСУ, така позиція не є позицією НАСУ. При ухваленні рішень всі учасники мають однакову кількість голосів, розмір компанії або групи, до якої вона входить, не впливають на її здатність впливати на узгоджувальні процеси в НАСУ.
Ми дбаємо про дотримання цих стандартів та вимог, адже наші учасники, враховуючи діюче регулювання, також підпадають та залежні від них.
Якщо ми згадали про стандарти, то слід, напевно, ще додати про прозорість нашої діяльності. Всі відомості про склад наших учасників, органів управління, плани діяльності та проєкти доступні на нашому сайті. Там ми також публікуємо наші новини, проєкт фінансової грамотності для страховиків та споживачів, а також нашу ПРІМУ, що розкриває результати діяльності страховиків «у цифрах». ПРІМА містить оперативні дані роботи кожного учасника, що надає можливість оцінювати страховиками себе та ринок оперативніше та глибше, ніж деінде. Публічна частина ПРІМИ корисна не тільки страховиками, але й всім, хто користується страхуванням, адже містить вже не тільки показники власне премій і виплат, а набагато ширші та цікавіші відомості.
Зауважимо, що обмін та публікація такої інформації здійснюються учасниками ПРІМА на добровільній основі і розглядається ними як найкраща практика на страховому ринку України щодо розкриття інформації про фінансовий стан та результати діяльності страховиків.
Проєкт фінансової грамотності є частиною соціальної відповідальності НАСУ, адже ми впевнені, що споживачі страховиків мають знати та вміти користуватися їх правами. Ми вчимо клієнтів користуватися послугами страхуванням, спілкуватися зі страховиками, а також звертатися до НБУ в разі, якщо не знайдено порозуміння з компаніями. Проєкт не рекламує жодну компанію або окремо послугу, а розповідає про страхування та вчить мати позитивний досвід від нього.
Робота з НАСУ не лише робота з нормативними актами. Ми раді, що до нашої експертизи звертаються урядові організації та споживачі, регулятори та іноземні інституції, ЗМІ та інші об’єднання на фінансовому та суміжних ринках. Експертиза, прогнозування, оцінка, аналітика та відкритий діалог це те, що ми забезпечуємо задля розвитку та зміцнення довіри до страхування.
РОБОТА НАСУ ЗА ОКРЕМИМИ ПРОЄКТАМИ
Оскільки впродовж останніх років основною задачею страховиків була підготовка до нового Закону України Про страхування та чисельних підзаконних актів, робота з проєктами нормативно-правових документів стала вагомою частиною діяльності НАСУ.
Постійний пошук балансу інтересів учасників, дотримання вимог запроваджених принципів діяльності та досягнення мети регулювання нормативно-правових актів – задача Генерального директора та Офісу НАСУ. За кожним проєктом ми, використовуючи власну експертизу, готуємо його опис, де зазначаємо ключові питання та аспекти, на які радимо звернути увагу при опрацюванні. Після цього збираємо пропозиції учасників, узгоджуємо їх та надаємо на розгляд Президії. Асоціацією надаються тільки консолідовані та погоджені спільні позиції учасників НАСУ.
Окрім роботи з проєктами актів, для підготовки до нового закону асоціація також надає методологічну підтримку страховикам. Найперше, ми вичитали, осмислили та виклали щойноприйнятий закон Про страхування зрозумілою мовою, виділили в ньому головне, та надали своїм учасникам у січні 2022. Трохи згодом, ми цю «хрестоматію» нового закону виклали на своєму сайті та надали у користування іншим учасникам ринку. Пізніше, на початку минулого року, ми проаналізували закон з точки зору його виконання страховиками – розібрали по завданням та документам, змінам та порядкам, а також згідно напрямків та органів, до чиїх компетенцій належить впровадження. В результаті ми підготували План підготовки страховиків до виконання нового закону, який надали для використання своїм учасниками, та пізніше – іншим страховикам. Далі ми опрацьовували окремі новації закону та вивчали нові підходи до електронної комерції. І вже традиційно надавали свою експертизу насамперед своїм учасникам і іншим гравцям ринку страхування. Наразі страховики і НАСУ разом з ними вже на фінальній стадії підготовки до закону, тому ми впродовж квітня проводили оцінку стану підготовки своїх учасників до нових вимог. Раді, що інші страховики також зацікавилися нашим опитуванням та взяли у ньому участь. Це дало змогу разом з результатами НАСУ представити і результати решти ринку.
Виконуючі свої завдання, НАСУ взаємодіє не тільки зі своїми учасниками – страховиками. Асоціація веде постійний діалог також з регуляторами фінансового ринку, міністерствами, комітетами Верховної Ради, профільними асоціаціями та об’єднаннями.
Втім, звісно, значна та особлива частина роботи НАСУ – це робота у взаємодії з Національним банком України. Концепція НБУ щодо регулювання ринку страхування та принципи діяльності НАСУ збігаються – це платоспроможний, прозорий, конкурентний ринок страхування, де захищені права споживачів. На шляху до цієї мети НБУ та НАСУ часом можуть мати дещо різне бачення шляхів досягнення, але неодмінно однакове бачення мети реформи. Опрацювання всіх проєктів, що передбачають можливість їх обговорення, проходить у постійній взаємодії ринку з НБУ. Від моменту опрацювання концепції регулювання до затвердження фінального тексту положення триває безперервний експертний діалог ринку та НБУ, у взаємодії проводиться аналітика та опрацювання можливих моделей. Саме діалог забезпечує досягнення мети державного регулювання із забезпеченням інтересів учасників ринку. Діалог між фахівцями на етапі опрацювання проєктів документів, діалог з Правлінням НБУ на етапі запровадження оновленого регулювання, діалог про концепції та спільну мету, діалог про інструменти на шляху до такої мети.
Також НАСУ має честь забезпечувати представництво українського страхового ринку у Міжнародній асоціації Insurance Europe. Це Європейська федерація страхування та перестрахування зі штаб-квартирою в Брюселі. Insurance Europe сприяє зміцненню довіри до європейського страхового сектору, як і НАСУ – сприяє зміцненню довіри до українського.
Отже, НАСУ створена страховиками для страховиків, для взаємодії з Регулятором, для споживачів, для нашої держави.
Обсяг ринку страхування, що сукупно займають учасники НАСУ, одночасно з їх різноманіттям за розмірами, походженням капіталу та бізнес-моделями, у поєднанні із суворими принципами, що дотримуються під час формування позиції Асоціації, спільний рівень експертизи та багатовекторність сфери інтересів НАСУ у сукупності створюють синергію, яка забезпечує оптимальні умови діяльності та співпраці страховиків у об’єднанні.