Стратегічний дайджест страхового ринку

Стратегічний компас 2026–2028

НАСУ надала ексклюзивну модель планування та дорожню карту змін

Національна асоціація страховиків України презентувала «Стратегічний дайджест страхового ринку» – експертний документ, що формує візію розвитку галузі на найближчі три роки. Учасники асоціації вже отримали доступ до прикладних інструментів, таких як інтерактивні математичні моделі для власного бюджетування та рекомендації щодо адаптації до регуляторних вимог.

В умовах глобальної невизначеності бізнес потребує твердих точок опори. Розуміючи це, Комітет стратегічного аналізу та планування (САП) та офіс НАСУ провели ґрунтовну роботу, проаналізувавши макроекономічні фактори, євроінтеграційні директиви та плани регулятора.

Результатом став документ, що структурує майбутнє у двох вимірах: фінансовому («Цифри» майбутнього) та регуляторному («Букви» майбутнього).

Зазначимо, що НАСУ системно займається прогнозуванням розвитку ринку, проте цей документ є прецедентним з двох причин, адже вперше горизонт планування розширено до трьох років та сформовано експертний прогноз регуляторного поля.

Це критично важливо для галузі, адже діяльність страховиків за своєю природою та вимогами регулятора (зокрема і в рамках Solvency II) вимагає стратегічного бачення саме на середньострокову перспективу — мінімум на 3 роки. Дайджест НАСУ дає компаніям необхідну базу для виконання цього завдання, структурує майбутнє у двох обидвох вимірах: фінансовому та регуляторному.

Аналітичний висновок НАСУ підтверджує курс на європейську якість та прозорість

Представлений дайджест підтверджує незворотність євроінтеграційного вектору галузі. Період 2026–2028 років стане часом фінальної трансформації українського ринку з локального середовища в повноцінну, органічну складову єдиного європейського фінансового простору.

Ключовий висновок аналітиків НАСУ полягає в тому, що  успіх компаній визначатиметься відповідністю високим міжнародним стандартам надійності. Імплементація директив Solvency II, вимог цифрової стійкості (DORA) та прозорої звітності (iXBRL) це фундамент для побудови безпрецедентної довіри з боку споживачів та міжнародних партнерів. Ті учасники ринку, які, зокрема й з використанням експертизи та інструментів НАСУ, вже зараз розпочнуть системну гармонізацію своїх процесів, стануть беззаперечними лідерами цієї нової, європейської ери українського страхування.

«Цифри» майбутнього від НАСУ.

Від макропрогнозу до власного бізнес-плану

НАСУ відійшла від формату «сухої статистики». Учасники асоціації отримали діючу модель розрахунків, яка дозволяє адаптувати загальноринкові тренди під специфіку окремої компанії, змінюючи фактори впливу.

Прогноз базується на двох сценаріях: Базовому (продовження війни з поточною інтенсивністю) та Сприятливому (завершення бойових дій у 2026 році та початок відбудови). Структура ринку залишатиметься «моторною», і ОСЦПВ займатиме понад 30%, а разом з КАСКО та медициною (ДМС) — близько 60% портфеля.

Динаміка зростання ринку спрогнозована наступним чином:

2026 рік. Ринок зросте на 14% (базовий сценарій, драйвер — інфляція) або на 20% (сприятливий, драйвер — інвестиції та відновлення економіки).

2027 рік. Очікується ріст на 14% або стрибок на 26%. У сприятливому сценарії ключову роль відіграє пожвавлення кредитування, збільшення кількості нових авто та перші масштабні інвестиції у відбудову.

2028 рік. Прогнозується приріст на 13% або рекордні 32% (за умови повноцінного відновлення авіасполучень та масштабної реконструкції країни).

«Букви» майбутнього.

16 сфер, що змінять правила гри

Експерти НАСУ ідентифікували 16 векторів регуляторних змін. Для учасників асоціації по кожний вектор змін супроводжено основними ризиками та необхідними для імплементації діями.

Цей список охоплює весь спектр трансформацій – від фінансової стійкості до технологій та захисту прав споживачів.

  1. Перехід на Solvency II

Із завершенням перехідного «значні» страховики будуть зобов’язані розраховувати капітал платоспроможності та мінімальний капітал за новим базовим підходом, що вимагає фіналізації методології та переналаштування ІТ-систем. Також це вимагатиме інтегрування процесів ORSA  та ризиків ESG в систему управління компаній.

  1. Операційна стійкість (DORA)

Впровадження європейських стандартів цифрової операційної стійкості передбачає нові жорсткі вимоги до кібербезпеки, управління ІТ-ризиками, тестування на проникнення та звітування про інциденти.

  1. Кібергігієна та хмарні послуги

Передбачається повна відмова від програмного забезпечення держави-агресора та посилення вимог до використання хмарних послуг. Впроваджується обов’язковий due diligence постачальників хмарних рішень та стратегія виходу (exit strategy).

  1. Податковий звіт SAF-T UA

Для впровадження обов’язкового подання стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) страховики повинні бути технічно готові надати податківцям повний цифровий зріз бухгалтерської інформації у стислі строки.

  1. Відповідальність за розкриття інформації (НКЦПФР)

З 1 січня 2026 року суттєво зростають штрафи за порушення строків та порядку розкриття інформації на фондовому ринку. Максимальний розмір санкції може сягати 5% від річного обороту компанії.

  1. Захист даних у Реєстрі посередників (КСЗІ)

Запровадження комплексної системи захисту інформації (КСЗІ) в Реєстрі страхових посередників вимагатиме збору та верифікації розширеного переліку даних про всіх агентів та їхніх працівників.

  1. Моніторинг та навчання посередників

Задля впровадження системи постійного моніторингу відповідності посередників вимогам законодавства страховики мають забезпечити (та автоматизувати) процес щорічного підвищення кваліфікації та тестування агентів.

  1. Корпоративне управління

Очікується посилення вимог до наглядових рад для значимих страховиків. Обов’язковими стануть квоти незалежних директорів та створення комітетів (з аудиту, ризиків, винагород), а також окремі підрозділи комплаєнсу та ризик-менеджменту.

  1. Нові умови ринку ОСЦПВ

З 2026 року (або після завершення воєнного стану) вступають в дію нові ліміти відповідальності: 1 млн грн на особу та 20 млн грн на випадок . Це вимагає кардинального перегляду актуарних моделей та тарифів.

  1. Регулювання винагороди

Вдосконалення вимог до політик винагороди керівників та ключових осіб передбачатиме умову, коли винагорода має бути прив’язана до довгострокових результатів та ризиків компанії, з обов’язковим розкриттям інформації.

  1. Регулювання Штучного Інтелекту (ШІ)

Прогнозується регулювання використання ШІ у фінансовому секторі (аналог EU AI Act). Використання ШІ в андеррайтингу та врегулюванні класифікуватиметься як високоризикове, що вимагатиме прозорості алгоритмів та людського контролю.

  1. ESG-вимоги

Очікується впровадження обов’язкового звітування з екологічних, соціальних та управлінських аспектів (ESG), для чого страховикам необхідно інтегрувати ESG-фактори в систему управління ризиками та готувати нефінансові звіти.

  1. Звітність iXBRL

З посиленням вимог до звітування у форматі iXBRL очікується розширення таксономії, глибше тегування приміток до звітності та інтеграція показників Solvency II у цей формат.

  1. Моніторинг лобіювання

Для виконання вже чинних вимог закону про доброчесне страховики повинні звітувати про контакти з органами влади та реєструватися у Реєстрі прозорості або врегулювати цю діяльність через асоціацію.

  1. Пост-воєнний перехід

Скасування тимчасових норм воєнного стану (після його завершення) передбачає поетапне повернення до стандартних вимог пруденційного нагляду, фінмоніторингу та валютну лібералізацію.

  1. Захист прав споживачів

Імплементація оновлених вимог закону «Про захист прав споживачів» (через 3 місяці після війни) запроваджує жорсткі вимоги до реклами, заборону нечесних практик та спільну відповідальність страховиків із маркетплейсами.

Настанови на майбутнє

Аналіз НАСУ підкреслює, що час «гасіння пожеж» минає, поступаючись місцем ері системного стратегічного планування. Щоб успішно пройти період 2026–2028 років, керівникам страхових компаній варто врахувати наступні настанови:

Інвестувати в IT-гігієну вже зараз. Питання легалізації ПЗ, кіберзахисту (DORA) та готовності до SAF-T UA — це не далека перспектива, а базовий гігієнічний рівень для виживання компанії найближчими роками.

Готувати капітал та людей. Вимоги Solvency II та ESG потребують не лише фінансових вливань, а й нової експертизи. Необхідно починати навчання персоналу та пошук незалежних директорів завчасно.

Бути гнучкими. Наявність двох сценаріїв розвитку подій вимагає від компаній мати «план Б». Моделі НАСУ можуть бути використані для стрес-тестування бюджетів компаній.

Змінити підхід до продукту. Зростання лімітів ОСЦПВ та нові вимоги до захисту прав споживачів вимагають перегляду не лише тарифів, а й філософії сервісу та прозорості.

Впровадити культуру роботи з даними. Впровадження ШІ та вимог Solvency II неможливе без якісних історичних даних. Компаніям слід вже зараз переглянути архітектуру збору, очищення та зберігання інформації. Дані стають таким же цінним активом, як і капітал.

Тримати увагу на операційній ефективності. Зростання регуляторного навантаження неминуче збільшить адміністративні витрати. Менеджменту слід зосередитися на оптимізації бізнес-процесів та автоматизації рутини, щоб зберегти маржинальність бізнесу без перекладання всіх витрат на клієнта.

 

Наш Стратегічний дайджест 2026–2028  це не просто аналітичний звіт, а маніфест зрілості українського страхового ринку. Ми переходимо від ситуативного реагування до довгострокового планування за європейськими стандартами. Документ чітко демонструє, що ринок буде складнішим, технологічнішим та вимогливішим до капіталу, але водночас прозорішим та надійнішим для споживача.

Цей публічний реліз пропонує широкому загалу огляд ситуації та ключові аналітичні висновки. Для поглибленого, внутрішнього аналізу та точних розрахунків, повний масив даних, формули, сценарії впливу законодавства та інтерактивні математичні моделі надані страховикам-учасникам НАСУ. Ці розширені ресурси призначені для їхньої спільної роботи та використання.

Ми впевнені, що озброєні цими знаннями та інструментами, страховики зможуть не лише гідно пройти період турбулентності, а й стати драйвером відновлення економіки України.